踩虎尾的男人7.4

类型:剧情 惊悚 冒险  日本  1952 

主演:大河内传次郎 藤田进 榎本健一 森雅之 志村乔 河野秋武 小杉义男  

导演:黑泽明 

资源名称

敗戦を挟んで製作され、占領軍の検閲でオクラ入りとなり、講和条約締結後の1952年に初めて上映された黒澤の傑作。能の『安宅』とその歌舞伎化の『勧進帳』をもとに、源頼朝から逮捕令が出された義経と弁慶一行の“安宅の関越え“を描く。黒澤は義経一行7人に付き添うおしゃべりな強力(ごうりき)を創出し、エノケンのキャラクターを存分に活用している。大河内伝次郎の弁慶とエノケンの強力、このコントラストが目ざましい効果を上げ、この映画を非凡なものにした。エノケンの軽妙さが滅びいく者たちの悲劇性を際立たせる。結末で酒に酔いしれる弁慶の表情、目覚めると一人残されていた強力の見せる涙など詩情豊かな一編。

In 1185, the Heike family fights against the Minamoto family. After a bloody naval battle in the Pacific Ocean, Yoshitsune Minamoto defeats the enemy and the survivals commit suicide. When the triumphant Yoshitsune arrives in Kyoto, his brother, the Shogun Yoritomo, is lured and orders his men to arrest Yoshitsune. However, Yoshitsune escapes with six loyal samurais led by Benkei and they head to the country of his only friend Idehira Fukiwara. Nearby the border, after crossing the forest disguised as monks, their smiley conveyor Suruga discloses that they are Yoshitsune and the six samurais and advises that the fearful Kagiwara and his soldiers are waiting for them in the border to arrest them. Yoshitsune disguises as a carrier and Benkei has to convince Kagiwara that they are six monks traveling to collect donation to build a large temple in Kyoto.

黑泽明早期的作品。黑泽明电影分析系列之四——《踏虎尾》。无字《劝进帐》,忠义安宅关。武士时代的第一场骨肉相残。惶恐中的求生境遇:兄弟反目——黑泽明电影《踩虎尾的男人》影评。没那么让人思考深刻,大师纯认识与炫技之作。电影讲述的就是一个故事而已。也可以是ECM。简直不是电影。信与义:黑泽明电影中人物行动的出发点。